søndag 4. mai 2014

Hamburgere til hverdags!

Disse hamburgerne er bakt fra bunn og er supergode til fest og til hverdags.
Nå som grillsesongen er i gang, er det på høy tid med et blogginnlegg om den perfekte burger!

For å lage Hamburgerbrøda/rundstykkene:

13 dl mel (jeg blandet rug og hvetemel)
50 gr tørrgjær
50 gr smør
5 dl melk (kan bytte ut noe med vann)
2 ts sukker
1 ts salt
4 ss olivenolje

Siden jeg ville ha det som ble til overs til rundstykker, toppet jeg de med
1 egg (til pensling)
sesamfrø
valmuefrø

Fremgangsmåte:

Ovnen ble satt til 215 grader.
Først rørte jeg sammen det tørre i en bolle, mens jeg smeltet smøret i en liten kjele. Når smøret var smeltet hadde jeg oppi melk, og varmet dette opp til kroppstemperatur. 
Så hadde jeg melken og smøret i det tørre, og hadde i oljen, før jeg begynte å elte.
Deigen fikk så stå og heve i en times tid.

Jeg eltet deigen på ny og delte den i 12 boller, som jeg lot etterheve på stekebrettet i om kring 20-30 min.
så penslet jeg med egg, og hadde over sesamfrø og valmuefrø.
Rungstykkene sto midt i ovnen i 10-12 min.

For å lage burgeren:

400 gr karbonadedeig
1 gul løk
2 hvitløkfedd
25 gr revet parmesan (eller en annen ost)
2 ss chilipulver
1 ss cayennepepper
1 ss sitronpepper
1 egg

Fremgangsmåte:

Først lot jeg karbonadedeigen stå ute i en bolle for å få romtemperatur (ca 10 min). Så finhakket jeg løk, og presset hvitløken, og hadde alle ingrediensene i bollen med karbonadedeigen. Jeg blandet alt godt sammen.
Burgerne ble stekt i pannen med litt smør i ca 3 min på hver side på middels/høy varme.



Som topping hadde vi jarlsbergost og stekt bacon, og salaten besto av det uungåelige: isbergsalat, dressing, løk, mais og tomat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar