lørdag 22. februar 2014

Kyllingklubber og chilipoteter


Helgematen ble denne uken bestående av frysevarer jeg hadde til overs, - altså kyllingklubber. Jeg laget en marinade rundt 3 timer før jeg puttet kyllingklubbene i ovnen.

Marinaden besto av:
1 ss fiskesaus (kan droppes)
3 ss soyasaus
1/2 chili
2 ss paprikakrydder
1 ss pepper
1 ts salt
2-4 dl olje
2 hvitløksfedd

Jeg blandet oljen sammen med fiskesaus og soyasaus. Så finhakket jeg chili og hvitløk og hadde dette i blandingen sammen med krydderet.
Kyllingen lå i marinaden i ca 3 timer.
Da kyllingen var ferdig marinert brunet jeg fire og fire i en stekepanne.
Da de var brunet la jeg de i en ildfast form som jeg puttet i ovnen på 200 grader i ca 30 min. Obs: Jeg helte marinaden over kyllingen i den ildfaste formen før jeg puttet den i ovnen, for at kyllingen skulle bli ekstra saftig.
Så laget jeg chilipoteter.
Det man trenger for å lage chilipoteter er:
2-3 poteter pr. pers (kommer an på størrelsen på potetene)
1/2 chili med frø
olje
salt + pepper

Jeg skjærte opp potetene i terninger og kokte de et par minutter i en kjele (til potetene såvidt ar startet å mykne).
Da jeg hadde kokt potetene stekte jeg de i stekefettet fra kyllingklubbene sammen med chili, salt og pepper.
Dersom du vil ha ekstra god smak kan du tilsette finhakket sjarlottløk.
I tillegg serverte jeg kyllingen med litt salat og en nystekt loff.

Selve matlagingen tok rundt 1 time. I alt (med venting) tok det rundt 3-4 timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar