mandag 3. mars 2014

Lammegryte


Da jeg var på butikken sist så jeg at de hadde masse tilbud på fårikålkjøtt. Derfor ble dagens rett gryte med fårikålkjøtt. Denne kjøtttypen er som regel litt seigere enn andre så det er lurt å sette av en del tid til koking. Dersom du bruker lammeskav trenger det ikke å koke noe før du har oppi det andre, da tar retten kun 45 min å lage.

Oppskriften holder til 2-3 personer.

Ingredienser:
0,5 kg lammekjøtt
2ss smør eller olje
1 squash
1 aubergine
1 rødløk
1 boks hakkede hermetiske tomater
ca 1 l vann
2 laurbærblad
1ss salt
2 ss pepperkorn
1 ss tørket oregao
1/2 ts pepper
Einebær (hvis du har)

Siden dette kjøttet som regel inneholder endel fett og bein så kokte jeg kjøttet i 4 timer sammen med laurbærblad, litt einebær og pepperkorn før jeg hadde i grønnsakene.
Når kjøttet hadde kokt ferdig, tok jeg ut kjøttet og silte kraften. Jeg fjernet beina fra kjøttet og hadde det tilbake i gryten. Jeg brukte ca 2 dl av kraften i gryten, og fryste resten ned til senere.
Så kuttet jeg opp squash, aubergine, og løk, sammen med de hermetiske tomatene og krydderne.


Gryten står så bare å koker i 45 minutter.
Serverte den med noen pitabrød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar