torsdag 23. januar 2014

Varmende høst/vinter-gryte til kalde dager

Let's face it, jeg er ikke en kokk. Jeg søker som alle andre på nettet når jeg trenger noe nytt å lage. Denne lammegryten kom jeg tilfeldigvis over i høst da jeg lette etter en god høstgryte med lam. Den er helt nydelig, og kan gjøres veldig billig. Det blir nesten alltid rester også, og disse kan fryses. Prislappen på denne middagen for to + rester er rett i overkant av 100 kroner, i tillegg til at den er superlett å lage!

Til 4 personer trenger du:
1 pk. lammeskav (400-500 gr.) -kan også bruke grytekjøtt av lam
1 rød løk
1 squash
1 aubergine (1/2 hvis den er veldig stor)
2 bokser hermetiske tomater
2 ss oregano
salt
pepper
2 dl vann
2 pitabrød pr. pers.

Brun lammeskavet med smør i en jerngryte, eller en stor kjele. Mens kjøttet brunes skjærer du grønnsakene opp i grove biter. Når kjøttet er brunt og fint heller du oppi alle de andre ingrediensene i kjelen. Salt og pepper smaker du til med som du synes passer selv. La alt koke under lokk i 45-50 min. Bildet under er tatt fra den opprinnelige oppskriften du finner på denne linken: Lam i tomat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar