fredag 24. januar 2014

Fredagskos

Idag er det fredag, og fredag er etter min mening den beste dagen i uken!
På en sånn super dag som fredag er det et must med en skikkelig kosemiddag. Så idag legger jeg ut oppskriften på ovnsbakt kyllingfilet og grønnsaker.

Det du trenger til 2 personer er:
Cherrytomater (eller hakkede vanlige tomater)
1 Løk
1 Brokkoli
1 Gulrot (stor)
4-6 Poteter (ut fra størrelsen)
2 kyllingfileter
Matolje
Timian eller Rosmarin
Salt og Pepper
eventuelt litt gressløk eller persille


Det fine med denne retten er at man bare tar de grønnsakene man har i kjøleskapet. Denne gangen hadde jeg løk, brokkoli, og poteter. Hvis du vil bruke aubergine er det lurt å ikke legge den oppskjærte auberginen inn i ovnen før på slutten av steketiden. Det samme gjelder om du deler brokkolien i veldig små biter.

Først setter du ovnen på 225 grader. Så deler du alle grønnsakene opp i grove biter, potetene i båter. Så legger du alle grønnsakene og kyllingfiletene i en ildfast form og drysser over olje. Nå kan du krydre grønnsakene, jeg pleier å bruke grov havsalt, kvernet sort pepper, og Timian. Kyllingfiletene gnir jeg inn med salt og pepper - her har jeg også finhakket litt basilikum som jeg har hatt over kyllingen men det er ikke nødvendig.
Så setter du den ildfaste formen inn i midt i ovnen i ca. 45 min. Dersom du har en god ost i kjøleskapet han du rive denne over potetene når det er rundt 10 minutter igjen av steketiden.

Dersom du vil lage en god saus ved siden av er det godt med en enkel bernaise eller en god fløtesaus.
Disse kan jeg legge ut oppskrifter på ved en senere annledning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar