tirsdag 4. februar 2014

Lørdagskos - En guide til verdens beste hamburgere

Tirsdag er en dag vi typisk drømmer oss tilbake til helgen på, og for å hjelpe på det har jeg laget en oppskrift på verdens beste burgere!
Obs: hvis det ser ut som en stor jobb å lage alt fra bunnen av, så kan du jo bare bytte ut enkelte elementer med kjøpte produkter (selv om det alltid er best fra bunn!).


Ingredienser:

Hamburgerbrød
  • 6 dl lettmelk
  • 1 pk fersk gjær eller 1 pk tørrgjær
  • 1 ts salt
  • ½ dl olje
  • 4 dl sammalt hvete, grov
  • 3 dl havregryn
  • ca 9 dl hvetemel
Hamburgerne
  • 1pk karbonadedeig (400g)
  • 1pk kjøttdeig av elg (kan erstattes med en pakke karbonadedeig)
  • 2 egg
  • 2 ss potetmel
  • Ost og bacon som tilbehør
Salat
  • 1/2 isbergsalat
  • 2 tomater (1 stor)
  • mais
  • 1/2 løk
  • 1/2 agurk
Dressing
  • 1/2 pk rømme
  • 1/2 pk majones
  • 1/2 ts chilipulver (det som passer til din gane)
Hamburgerbrøda laget jeg ut fra denne oppskriften: Grunnoppskrift til grove rundstykker
istedenfor å rulle rundstykker, kjevlet jeg ut deigen og stakk ut rundinger med et syltetøyglass.

Skjær opp salaten og gjør dette klart. Lag dressingen ved å blande sammen rømmen og majonesen, og smak til med chilipulveret.

Hamburgerne laget jeg vet å blande sammen ingrediensene, og dele deigen inn i så mange burgere som jeg sulle ha. Disse stekte jeg til det kom litt kjøttvæske ut av de, og så la jeg dem på et stekefat og puttet dem i ovnen i ca 5 minutter til de var gjennomstekt (da holder de bedre på safttigheten). Da burgerne lå i ovnen stekte jeg bacon.
Legg på ost, og la de ligge 1 min lenger i ovnen så osten smelter.
Legg alle komponentene sammen og server.

(Det er også godt med hjemmelagde båtpoteter ved siden av. For å lage det kan du sjekke ut denne oppskriften: Fredagskos )


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar