lørdag 29. mars 2014

Supergode kyllingkjøttboller!


Jeg fikk litt inspirasjon fra den spanske tapastradisjonen og fant ut at jeg idag skulle lage kjøttboller med kyllingkjøttdeig. Det jeg synes er bra med å bruke nettopp kyllingkjøtt er at det er mye billigere enn annen kjøttdeig, i tillegg til å være mye sunnere!

Basisen til kjøttbollene består av:
400 g Kyllingkjøttdeig
50 g Parmesan
Salt og pepper
1 liten Løk

I tillegg har jeg hatt i:
1 ss paprikapulver
1-2 ts chilipulver
1/6 fennikel
4 ss loff (i smuler)
2 hvitløksfedd

Fremgangsmåte:
Finhakk løk og fennikel. Press hvitløk i en hvitløkspresse og ha alt oppi en bolle.

Rasp opp litt parmesan, mål opp krydder og loff. Ha alt i en bolle.
Bland godt, og teststek noen små kjøttboller mens du smaker til med salt og pepper.


Det er lurt å ha en bolle med vann som du kan væte hendene med når du ruller ut kjøttbollene i hendene. Da klistrer de seg ikke fast i hendene dine.
Stek kjøttbollene ca 2 min pr side (kommer litt an på størrelsen) på middels varme.
Til slutt har du noen veldig gode kyllingkjøttboller som kan brukes til pasta, tapas, som pålegg, i omelett osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar