fredag 7. mars 2014

Skalldyrsuppe av gårsdagens rekeskall


Idag lager jeg skalldyrsuppe. Denne passer likegodt som forrett som til hovedrett.
Jeg spurte rundt i familien om noen hadde tenkt å spise reker denne uken, og om jeg kunne få skallet når de var ferdig. Jammen var det noen som skulle ha reker, og da fikk jeg en superbillig gourmetmiddag på studentbudsjett. Denne oppskriften holder til 6 personer (jeg hadde den til forrett til 8 pers.)

For å lage suppa hadde jeg:
En halv bærepose rekeskall (ca. 300 gr)
En hvitvinslant fra igår (3-4dl)
2 l vann
1 1/2 stor purre
3 gulrøtter
4 sjalottløk
4 selleristenger
4 ss tomatpurè
1 fløteputt (jeg har brukt matfløte, men hvis du har noe annet kan du godt bruke det)
Kajennepepper
Salt
Pepper

Først skar jeg opp grønnsakene i små terninger, og hadde dette sammen i en bolle. Så hadde jeg olje i en stor gryte og brunet skalla litt i den.

Da skalla hadde blitt stekt litt, hadde jeg i grønnsakene og blandet godt.

Dette stekte litt i gryten før jeg hadde oppi tomatpurè. Blandingen kokte et par minutter før jeg tilsatte vinen.
Før jeg tilsatte vannet, måtte vinen fordampe i en 5-6 min.
vannet ble så tilsatt, og det kokte på svak varme i 1 time. Etter kokingen silte jeg alt gjennom en kjøkkenklut (man kan bruke sil, men jeg synes det er lettere å få med all saften gjennom håndkle).
Suppen ble så kokt (redusert) ned til halv mengde, før jeg hadde i fløte.
Jeg krydret suppen med kajennepepper, salt, og sort pepper, samt drysset over litt persille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar