torsdag 23. januar 2014

Supergod restegrateng!

Idag tenkte jeg å lage noe skikkelig godt til middag, men på budsjett da selvfølgelig. Jeg kom over en oppskrift på Blomkålgrateng, også har jeg endret litt på den så den passet litt mer inn i min smak og min økonomi. Denne oppskriften gi mat nok til 4-5 personer.

Du trenger:
1 løk
1/2 blomkål
1/2 Brokkoli
400 gr skinke (oppskjært/strimla)
2 dl melk
4 dl vann
2-3 ss dill
4 poteter
2 ss mel
ost (til gratinering)
Smør/olje til å steke i

1. Sett på stekeovnen på 220 grader.
2. Skjær potetene i små terninger og legg i en ildfast form sammen med litt smør. Stek midt i ovnen i ca 10-15 min til de er møre
3. Del opp brokkoli og blomkål og kok i ca 5 min til de er møre

4. Finhakk løk og dill (hvis du bruker fersk)
5. Skjær opp skinke i strimler (f.eks hvis du har litt kokt skinke i kjøleskapet, eller litt bog skinke, eventuelt kan du jo kjøpe ferdig strimla på butikken)
6. Fres løken i en kjele 


7. Når løken er blitt blank rører du inn melet, og sper på med melken først og så vannet. La dette koke i 5 min og ha oppi dill.

8. Bland alt sammen i den ildfaste forma med potetene i og smak til med salt og pepper. Til slutt topper du med litt ost

9. La det stå og gratinere seg i formen til osten er gyllen ca. 15 min.
10. Server det gjerne med noen baguetter, litt brød eller en salat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar