søndag 26. januar 2014

Ny uke ny ukesmeny

Det aller beste sparetipset jeg kan gi må absolutt være å lage ukesbudsjett. Etter jeg begynte med dette har jeg halvert matutgiftene mine (!). Denne uken er det disse rettene som står på menyen:

Mandag: Restepizza (altså en pizza av det vi har til overs i kjøleskapet)
Tirsdag: Pasta ravioli (i mangel på et bedre navn)-oppskrift kommer!
Onsdag: Tacoform
Torsdag: Kylling og ris
Fredag: Bakt potet
Lørdag: Wok
Søndag: Mexicansk gryte


Handlelisten ser da slik ut:
Ravioli: 1 putt med fløte (0,33l)
              1 glass tomatpuré
              1/2 boks bogskinke
              1 løk
              Norzola ost (2ss)
              Pasta (tagliatelle eller spaghetti)
              Ravioli (kan droppes)
Tacoform: Kjøttdeig 400g
                 Salat
                 Tacokrydder
                 Tortillachips
                  1/2 løk
                 1 boks mais
                 Tacosaus
                  Ost
                  Eventuelt andre ting du liker innat taco
Kylling og ris: kyllingfileter (1 pr pers)
                    Ingrediensene til "verdens beste saus"
                    Ris
                    Brokkoli
Bakt potet: Poteter (kjøp store poteter i løsvekt, eller bruk heller flere små hvis du vil spare penger)
                   Kryddersmør (lag det gjerne selv, oppskriftene mine på kryddersmør passer perfekt til dette)
                   Mais
                   Ost
                   Skinke
                   Salat
Wok: Her har jeg en frysepose med wokgrønnsaker liggende i fryseren etter et butikktilbud
          Strimla svinekjøtt (bruk det kjøttet/den fisken du har)
           Woksaus (du kan varme opp og blande soyasaus og litt worchestersaus i stekekraften fra kjøttet, og bruke dette hvis du allerede har disse ingrediensene)
           Nudler
Mexicansk gryte: Her har jeg ikke funnet en oppskrift jeg er fornøyd med ennå så foreløpig ser det ut som jeg kommer til å jukse littegranne. Dersom noen har en god oppskrift så vil jeg gjerne låne den!
Det er samboern som vil ha mexicansk gryte så det er stor sannsynlighet for at det blir fra pose.

Dette var det hele. Menyen er satt opp etter hva jeg allerede har, så det kan se mye ut dersom man ikke har noen ting. Sparetips nummer 1: bruk det du har, og planlegg. Skippertak funker ikke på økonomien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar