lørdag 19. april 2014

Påskefest med skogsfugl


Noen ganger er man så heldig at man får viltkjøtt fra snille onkler. Jeg var så heldig at jeg fikk en Røy. Ferdig ribbet og renset. Dersom du får en fugl, eller skyter den selv, og ikke vet hvordan du renser den kan jeg gi deg en kjapp innføring først.

Rensing:


NB: Gjør dette utendørs!

Dersom fuglen har ligget i fryseren bør den tine et par timer før du starter. Den skal ikke tines gjennom, men nok til at den ytre delen av fuglen så vidt har tint.
Du starter med å skjære av hodet nederst på halsen. Her er det en slags pose, som inneholder stein og andre ting fuglen skiller ut når den spiser. Dette må renses ut. Skjær av de fremste bena ved brystet. Start å plukke fjær ved halsen og ned over brystet til den er tom for fjær. Det enkleste er å dra skinnlaget med fjæra. Dersom du vil beholde skinnet på er det en litt med omfattende jobb, da du å plukke fjærene mer forsiktig. Til slutt har du en fin reinplukket fugl. Nå må fuglen tine helt før du renser den ferdig.
Når den har tint renser du den ved å snu fuglen på ryggen og snitte den i buken, samt å fjerne innvollene.

Over til maten:
Jeg har laget en ovnsstekt variant, med båtpoteter og bakte grønnsaker.

Ingrediensene jeg brukte var:

1 pk bacon
1 Røy
3-4 sjampinjonger
4-5 rødbeter
6 cherrytomater
5 rosmarinkvister
4 hvitløkfedd
maltdonsalt (kan bruke vanlig salt)
rapsolje
stekesmør

Fremgangsmåte:

Sett stekeovnen på over- og undervarme på 200 grader. Mens ovnen varmes, skjærer du potetene i båter. Skjær rødbetene i to, og grovhakk hvitløken. Ha poteter, rødbeter og hvitløk i en ildfast form. Ha over olje og salt. Dette settes i ovnen i 20-25 min.
Mens dette står i ovnen, skjærer du opp sopp i skiver, og bacon i terninger. Skjær opp fuglen ved å skjære av lårbeina, og å dele brystet i to. Brun kjøttet i en stekepanne med smør og ha i noen av rosmarinkvistene.



Når potetene har stått i ovnen lenge nok, setter du ned varmen til 150 grader. Ha i sopp, fuglen, tomater, bacon og rosmarin. Dryss over salt, og ha over mer olje eller stekesmør (jeg brukte smør).
Sett i et steketermometer i fuglen, og la den stå i til den har en innvendig temperatur på 51 grader.
Ta ut formen fra ovnen, og ha over aluminiumsfolie. La fuglen hvile i ca 10 min.

Som saus hadde jeg stekesjyen fra jeg brunet fuglen. Jeg tilsatte et glas vann i stekepannen og lot dette koke opp.

Voilà, et perfekt festmåltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar