torsdag 28. august 2014

Pastagrateng

Endelig er alt kommet i orden i ny hybel og jeg har fått laget mitt første hybelmåltid på nytt bosted. Idag fikk jeg besøk av to jenter, og da måtte vi unne oss litt sunn og god middag. Vi laget derfor en grateng med mye grønnsaker og gode smaker. Inntil passer det fint med en lett salat, eller noen grove hvitløksbaguetter. Det ble mye mat, og vi kunne fint mettet et par personer til. Det som er kjekt med denne gratengen er at du helt fint kan bruke de grønnsakene du har, og det blir godt nesten uansett.

Ingredienser:

2 gulrøtter
1/2 brokkoli
1/2 paprika
1/2 purre
1 Bogskinke
Pasta penne (til tre personer)
1 løk
2 ss dill (kan droppes)
4 ss Creme fraiche
1 ss Paprikapulver
salt og pepper
Litt revet ost til toppen
Stekesmør

Fremgangsmåte:

Først kokte jeg opp pastaen. Mens pastaen kokte, skjærte jeg opp grønnsakene og bogskinken. Jeg hadde så litt smør, skinke, paprika, løken, gulrøttene og purren i en kjele, og freste dette lett.
Da pastaen var ferdig kokt, hadde jeg pastaen og resten av grønnsakene i kjelen. Jeg blandet alt godt og hadde i Creme fraiche og krydder. Til slutt rev jeg et lite lag med jarlsbergost på toppen.
Da jeg har en jernkjele satt jeg denne rett inn i ovnen, hvor den sto og god-gjorde seg i 20 minutter på 200 grader. Dersom du ikke har en kjele som tåler å stå i ovnen, har du bare alt over i en ildfast form.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar