tirsdag 10. juni 2014

Nydelig hjemmebakt brød

Bak deg et brød til lunsjen! Det er jo så godt!
Jeg ble bitt av brødbakebasillen for litt siden, og nå som eksamenstiden er forbi (for min del) kan jeg sette igang. Idag ble det relativt enkelt (et sted må man jo starte), så jeg har bakt et lite brød med solsikkefrø, linfrø og sesamfrø i håp om å få verdens beste kveldsmat. Tror jammen jeg klarte det og!

Ingredienser:
1 dl olje
50 gr smør
5 dl melk
100 gr sammalt hvete (grov)
500 gr siktet rugmel
100 gr siktet hvetemel (evt. 100 gr ekstra rugmel)
100 gr til sammen av de frøene/korna du måtte ønske
1 pk tørrgjær

Fremgangsmåte:
Bruk samme fremgangsmåte som til Foccacia; det tørre blandes først, så varmes det våte opp i en kjele, også eltes alt sammen. La deigen heve til dobbel størrelse (dette tar ca en time).
Brødet stekes i 45 min på 200 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar